Kuinka usein pitkität asioiden tekemistä?

Kuinka tuttuja ovat sitten kun, mutta kun ja muut mahdolliset tekosyyt, kuten vaikkapa väsymys?

—You can find this text shortly in English below soon—

 

Jotta kukaan ei vedä hernettä liian syvälle nenukkiin. Puhun nyt tekosyistä ja muista keksityistä sijaistoiminnoista. Näitä yleensä teemme silloin, kun pitäisi tehdä jotain tylsää tai uutta ja vaikeaa.  Sijaistoimintoja voi olla tutut ja turvalliset asiat, joita on helppo tehdä automatisoidusti ja ajattelematta. Sijaistoimintoa eli vetkuttelua, vitkuttelua, prokrastinaatiota, välttelyä tai yksinkertaisesti asioiden pitkittämistä voi olla esimerkiksi sellaisen asiat, kuten siivoaminen, somen selaaminen, tv:n katselu, työt tai liikunta.


 Oli asia mikä tahansa, tee päätös ja aloita!

Mulle tän blogin aloittaminen on ollut jo kohta yli vuoden kestävä sitku-projekti. Asia joka on minulle tärkeä, mutta asia on silti uusi, pelottava ja tuntematon. Tällöin mukavuudenhaluinen ihmismieli alkaa keksimään tekosyitä, muita verukkeita tai tekemään tehtävän asian sijasta sijaistoimintoja.

Uuden tavan omaksuminen vaatii noin kahdesta kolmeen kuukautta, jotta asiaan tottuu ja siitä voi muodostua rutiini. Omalla kohdallani odotin sitä oikeaa hetkeä, jolloin minulla olisi enemmän aikaa tai energiaa. No, karu faktahan on se, että ei sellaista super hetkeä tule ikinä. Piste. Täytyy vain tehdä päätös että aloittaa. Tälläkin hetkellä olen taas kiireisempi kuin pitkään aikaan, täytyy  mikään ei estä minua aloittamasta, mutta on vain tehtävä päätös. Se että olen vaihteeksi (lue: aina) kiireinen, ei varmasti yllätä ketään, joka tuntee minut.

Kun asia on sinulle merkityksellinen ja tekee sinut onnelliseksi, se voi olla sinulle voimavaroja tuottava tekijä.

Oli asia mikä tahansa, kun pääsee aloitusvaiheen yli, on mahdollista että asiasta innostuu, jolloin siitä saa energiaa. Kun asia on sinulle merkityksellinen ja tekee sinut onnelliseksi, se voi olla sinulle voimavaroja tuottava tekijä. Vaikka se veisikin suuren osan omasta ajastasi. Pääasia on että nautit matkasta sekä siitä mitä teet ja että oikeasti teet jotain haluamasi asian eteen.

Silloin kun on aikaa, silloin yleensä myös saattaa väsyttää, kun kroppa tietää, ettei tarvitse suorittaa mitään radikaalia. Tässä kohtaa iskee armollisuus; “no mutta kun nyt vähän väsyttää, niin vois ottaa päikkärit tai vaan Netflix & chill”. Selitys on ihan pätevä, jos on ollut aktiivinen ja menossa koko päivän, sillä tietysti pitää myös muistaa pysähtyä ja olla välillä.

Sä voit selitellä mitä vaan, mutta valehtelet sillon itselles taas. Kukaan ei oo susta vastuus kuitenkaan.

Ehdotankin kokeilemaan seuraavaa: Jos et oo saanut mitään aikaan ja vähän väsyttääkin. Vedä happea, laske rimaa ja tee päätös. Lähde sinne salille, vaikka fiilis olisi että mutta kun.. tai aloita se asia, minkä meinasit aloittaa sitten kun.. Oli se sitten uusi koulu, työ, harrastus tai mikä tahans, tee päätös että aloitat. 

Aloittaminen on aina se vaikein piste, joten anna itsellesi lupa ottaa rennosti askel kerrallaan. 

Vakuutat itsesi ja helpotat uuden tai ikävän asian aloittamista, kun toistat asiaa mielessäsi, kirjoitat sen ylös muistioon tai kerrot kaverillesi. Aseta itsellesi niin pieni tavoite, että se on naurettavan helppoa toteuttaa. Pieni askel kerrallaan stressitasot ei nouse ja voi fiilistellä miltä tuntuu. Aloittaminen on aina se vaikein piste, joten anna itsellesi lupa ottaa rennosti askel kerrallaan. Huomaat kyllä kuinka aloitteen jälkeen se asia, mitä lähdet tekemään onkin oikeasti ihan kivaa! Ja kun olet ylittänyt kynnyksen ja tehnyt aloitteen. Onnistumisen tunne valtaa sinut ja keho sekä mieli kiittää.

Aloittamisen vaikeus pätee niin liikkumiseen, kuin uuden työn tai vaikean asian opetteluun. Jos kyseessä on vaikka koulutyö tai kokeisiin lukeminen ja aloittaminen on vastenmielistä. Toista ensin asiaa itsellesi tai kerro asiasta jollekin. Mieli kannattaa aktivoida siten, että päättää aloittaa asian ja kirjaa vaikka vielä paperille ylös, “tänään minä kirjoitan yhden sivun valmiiksi tai että tänään minä menen ulkoilemaan”. Itse tekemisen voit aloittaa sillä, että herättelet kropan muutamalla hengityksellä, parilla kyykyllä tai kevyellä urheilusuorituksella. Vahvistat kehosi samalle tasolle päätöksesi kanssa ja aivot saavat happea ja mieli virkistyy.

Unohtakaa mutku ja sitku ja eletään tässä ja nyt. Minkä asian sä aloitat tai aloitit jo tänään? Kommentoi alle tai laita mulle viestiä.

 


0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *